European Comunity
   PREV / NEXT

2006 production

Vincenzo Carta and Benjamin Vandewalle
WE-GO

choreography and dance:
Vincenzo Carta, Benjamin Vandewalle

as part of MOVING_movimento 2006
a project by Fabbrica Europa, CANGO Cantieri Goldonetta and Santarcangelo dei Teatri
in collaboration with P.A.R.T.S. - Performing Arts Research and Training Studios, Brussels

We enter the space
We don't speak
We are there for two hours
In contact without contact
Using repetition without repetition
We can repeat the vocabulary but not the structure
We play with the impossible
We-go

We-go is the last word spoken. It is the key which introduces another level of communication. 
The project originates in a collaboration between Vicenzo Carta and Benjamin Vandewalle. They do not communicate verbally. This means that the material generated by the creative process becomes in itself a real means of non-verbal communication, making use of alternative forms of intelligence that take over from rational schemes.
We-go develops a complete new language, from which new and renewed parlance constantly takes life. The material and the structure are in constant evolution.  The focal point of this working practice is to 'decide not to decide'. The approach leads to the elimination of pre-determined patterns: accidents are embraced as possibilities, so excluding the idea of error.
We-go uses its process to transmit a visual-sensory experience that is not directly connected to the status of the two performers but to the visual composition created by reaching another state of consciousness.
The aim is to communicate a modified spatio-temporal vision, without resorting to technical expedients.  The performance is therefore not the presentation of a rite but the extension of the (never-ending) process, breaking down the barrier between creation and presentation.

Taken from the site of the Santarcangelo festival- translated from the Italian by Fabbrica Europa.

Vicenzo Carta (Siracusa, Italy, 1978)
In parallel with his architectural studies, he trained as a dancer. He studied at Cem in Lisbon, and at the Performing Arts Research and training studios in Brussels. He has staged Elucubrazioni (2001), Audience with Solo, a fiction of democracy (2003), and The Last (2003).  In 2004 he began to collaborate with Benjamin Vandewalle for We-go, presented as a study at the 'It's' festival in Brussels, and at the Sndo in Amsterdam. He has danced with David Hernandez and Willi Dorner.

Benjamin Vandewalle (Wilrijk, Belgium, 1983)
He trained at the Royal Ballet School (Kba) in Belgium, the Theaterschool in Amsterdam (Mtd, Modern Dance Theatre) and Parts in Brussels. He has collaborated with productions including: Amor Constante (2002) with choreography by A. T. De Keerstmaker, Robert Scott and Achterland (2003) with choreography by William Forsythe, Set and Reset (2003) with choreography by Trisha Brown. He began his first production, We-Go, in 2004 with Vincenzo Carta. This was followed in the same year by Performance/Installation #1 and #2, danced by Theodora Stati and Sandra Ortega. In 2005 he staged  the installation/performance Isolation Project and Theatre de la Guilloitine.

 

produzione 2006

Vincenzo Carta e Benjamin Vandewalle
WE-GO

coreografia e danza:
Vincenzo Carta, Benjamin Vandewalle

nell'ambito di MOVING_movimento 2006
un progetto di Fabbrica Europa, CANGO Cantieri Goldonetta e Santarcangelo dei Teatri
in collaborazione con P.A.R.T.S. - Performing Arts Research and Training Studios, Bruxelles

Entriamo nello spazio
Non parliamo
Stiamo due ore
Siamo in contatto senza contatto
Usiamo la ripetizione senza ripetizione
Possiamo ripetere il vocabolario ma non la struttura
Giochiamo con l'impossibile
We-go
 
Spegni una modalità di percepire e ti metti nelle mani di altre intelligenze e le esplori.
Abbiamo creato e imparato una vera e propria lingua, in tutte le sue articolazioni, da cui si sono costantemente sviluppati e rinnovati nuovi dialetti. Il materiale e la struttura sono in costante evoluzione.
Punto focale di questa prassi operativa: decidi di non decidere.
Questo conduce di per sé a non ripetere dei pattern prestabiliti.
Elimini la possibilità di errore includendo l'incidente come possibilità.
Che rapporto c'è tra performance e rito?
Per noi non era, e non è, importante presentare un idea di corpo in stato di estasi, ma usare il processo per trasmettere un'esperienza visivo/sensoriale che non fosse direttamente collegata con il nostro stato ma con la composizione visiva che si autocrea attraverso il raggiungimento di un altro stato di coscienza.
Comunicare una visione spazio temporale alterata, senza l'utilizzo di espedienti tecnici.
Partire dal concetto di rito, ma non rappresentarlo.
Il rituale è il processo creato da noi stessi.
La performance non è la presentazione del rito, ma l'estensione del processo (che non ha mai fine) al palco. La barriera concettuale e formale che separa la creazione dalla presentazione scompare.
Vincenzo Carta
Benjamin Vandewalle
  
Vincenzo Carta (Siracusa, Italia,1978)
Si forma al Contemporary Art Studio CEM di Lisbona, Imago-lab di Firenze e al P.A.R.T.S. - Performing Arts Research and Training Studios di Bruxelles.
Ha lavorato con Hans Touerling, Elisabeth Corbet, David Hernandez.
Risale al 2001 la sua prima creazione coreografica, Elucubrazioni, Lisbona; seguono nel 2004 Audience with Solo, con la partecipazione di Joshua Ziemerman e nel 2005 We-Go, con Benjamin Vandewalle.
 
Benjamin Vandewalle (Wilrijk, Belgio, 1983)
Si forma presso la Royal Ballet School of Belgium (K.B.A.), la Theaterschool di Amsterdam (MTD, Modern Theatre Dance) e il P.A.R.T.S. di Brussels.
La sua prima creazione, We-Go, 2004, nasce dalla collaborazione con Vincenzo Carta; segue nello stesso anno Performance/Installation #1 and #2, danzato da Theodora Stati e Sandra Ortega. Sono del 2005 Isolation Project e Theatre de la Guilloitine, installazione/performance.